На сайт МНС

Агульныя звесткі аб сістэме ядзернай і радыяцыйнай бяспекі ў Рэспубліцы Беларусь

Сістэму ядзернай і радыяцыйнай бяспекі ў Рэспубліцы Беларусь характарызуюць:

  • цэнтралізаваная дзяржаўная палітыка (яе асновы вызначае Прэзідэнт Рэспублікі Беларусь, ён жа прымае найбольш важныя рашэнні, напрыклад: аб размяшчэнні, праектаванні, будаўніцтве, уводзе ў эксплуатацыю, прадаўжэнні тэрміну эксплуатацыі, абмежаванні эксплуатацыйных характарыстык і вывадзе з эксплуатацыі атамнай электрастанцыі ці яе блока; аб рэспубліканскім органе дзяржаўнага кіравання або іншай дзяржаўнай арганізацыі, у юрысдыкцыі якіх знаходзіцца атамная электрастанцыя і інш.);
  • безумоўнае выкананне патрабаванняў МАГАТЭ па забеспячэнні ядзернай і радыяцыйнай бяспекі;
  • ліцэнзаванне дзейнасці, звязанай з выкарыстаннем атамнай энергіі і абаротам крыніц іанізуючага выпраменьвання;
  • строгі кантроль і ўлік ядзерных матэрыялаў і крыніц іанізуючага выпраменьвання;
  • незалежнасць дзяржаўнага рэгулявання, кантролю і нагляду ў галіне ядзернай і радыяцыйнай бяспекі ад дзяржаўнага кіравання ў галіне выкарыстання атамнай энергіі, крыніц іанізуючага выпраменьвання.

arrows.JPG

Асноўныя прынцыпы

Дзейнасць па выкарыстанні атамнай энергіі ў Рэспубліцы Беларусь грунтуецца на прынцыпах:

  • прыярытэту абароны жыцця і здароўя цяперашняга і будучых пакаленняў грамадзян, аховы навакольнага асяроддзя перад усімі іншымі аспектамі дзейнасці па выкарыстанні атамнай энергіі;
  • забеспячэння перавышэння выгод для грамадзян i грамадства ад выкарыстання атамнай энергіі над шкодай, якая можа быць нанесена дзейнасцю па выкарыстаннi атамнай энергii;
  • забеспячэння ядзернай і радыяцыйнай бяспекі;
  • кампенсацыі шкоды, нанесенай шкодным уздзеяннем іанізуючага выпраменьвання або дзейнасцю па выкарыстаннi атамнай энергii;
  • прадастаўлення поўнай, дакладнай i своечасовай iнфармацыi, звязанай з дзейнасцю па выкарыстаннi атамнай энергii, калі гэтая інфармацыя не ўтрымлівае звестак, якiя складаюць дзяржаўныя сакрэты, ці не адносіцца да інфармацыі, распаўсюджванне і (або) прадастаўленне якой абмежавана;
  • забароны на вытворчасць ядзернай зброі і іншых ядзерных выбуховых прыстасаванняў.

Асноўнымі прынцыпамі забеспячэння радыяцыйнай бяспекі пры практычнай дзейнасці з'яўляюцца:

  • прынцып нармавання  – неперавышэнне дапушчальных межаў індывідуальных доз апраменьвання грамадзян ад усіх крыніц іанізуючага выпраменьвання;
  • прынцып абгрунтавання  – забарона ўсіх відаў дзейнасці па выкарыстанні крыніц іанізуючага выпраменьвання, пры якіх атрыманая для чалавека і грамадства карысць не перавышае рызыку магчымай шкоды, нанесенай перавышэннем натуральнага радыяцыйнага фону апрамянення;
  • прынцып аптымізацыі  – падтрыманне на дасягальна нізкім узроўні з улікам эканамічных і сацыяльных фактараў індывідуальных доз апраменьвання і колькасці асоб, якія апраменьваюцца пры выкарыстанні любой крыніцы іанізуючага выпраменьвання.

Ніжэй пералічаны асноўныя складнікі сістэмы ядзернай і радыяцыйнай бяспекі ў Рэспубліцы Беларусь.

krugi.JPG

 Складнікі сістэмы ядзернай і радыяцыйнай бяспекі ў Рэспубліцы Беларусь

Прававая аснова.  У Беларусі з апорай на дакументы МАГАТЭ, Расійскай Федэрацыі і іншых краін з развітай ядзернай энергетыкай ствараецца нацыянальная сістэма нарматыўна-прававога рэгулявання ў сферы выкарыстання атамнай энергіі, ядзернай і радыяцыйнай бяспекі, якая мае іерархічную структуру, прадугледжвае падпарадкаванне патрабаванняў дакументаў ніжэйшага ўзроўню адпаведным патрабаванням дакументаў вышэйшых іерархічных узроўняў (мае выгляд піраміды). Падрабязнасці пра яе глядзі ў раздзеле  «Заканадаўства / Сістэма нарматыўна-прававога рэгулявання ядзернай і радыяцыйнай бяспекі».

Інстытуцыянальная база.  У 2007 годзе ў адпаведнасці з Указам Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 12 лістапада 2007 г. № 565 “Аб некаторых мерах па будаўніцтве атамнай электрастанцыі” ў Беларусі створаны нацыянальны рэгулятар ў галіне ядзернай і радыяцыйнай бяспекі – Дэпартамент па ядзернай і радыяцыйнай бяспецы Міністэрства па надзвычайных сітуацыях (Дзяржатамнагляд). Акрамя Дзяржатамнагляду да забеспячэння ядзернай і радыяцыйнай бяспекі прыцягнуты шэраг іншых органаў дзяржаўнага кіравання і арганізацый. Іх функцыі выразна вызначаны і зафіксаваны ў дзеючым заканадаўстве. Падрабязнасці глядзі ў раздзеле  «Сістэма ядзернай і радыяцыйнай бяспекі / Удзельнікі сістэмы».

Сістэма ўзаемадзеяння зацікаўленых. З улікам вялікай колькасці прыцягнутых да забеспячэння ядзернай і радыяцыйнай бяспекі органаў дзяржаўнага кіравання і арганізацый адным з фактараў, якія вызначаюць эфектыўнасць работы, становіцца іх узаемадзеянне паміж сабой, якое выбудоўваецца зыходзячы з вопыту паўсядзённай сумеснай дзейнасці. Пры неабходнасці сістэма ўзаемадзеяння замацоўваецца дакументальна. Напрыклад, з мэтай забеспячэння ядзернай і радыяцыйнай бяспекі на этапе будаўніцтва АЭС прынята пастанова Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 30 снежня 2011 г. № 1791 “Аб стварэнні рабочай групы для каардынацыі ажыццяўлення дзяржаўнага кантролю (нагляду) за будаўніцтвам атамнай электрастанцыі”, паколькі віды кантролю (нагляду), якія спатрэбяцца пры будаўніцтве АЭС, знаходзяцца ў розных органах дзяржаўнага кіравання, і стварэнне міжведамаснай рабочай групы дазволіць яго ажыццяўляць найбольш эфектыўна.


Назад

 

Все Анонимный опрос
Считаете ли вы работу специалистов Витебского областного управления МЧС эффективной?
Моб. приложение
Моб. приложение
Министерство
Закрыть
Закрыть Закрыть Закрыть
Зачыніць

Центральный аппарат МЧС

Территориальные управления

Департаменты

Закрыть